Onze werkwijze

Onze werkwijze

Als je graag bij ons wil komen, kun je je telefonisch of per email aanmelden. Je hebt altijd een verwijsbrief van de huisarts nodig  (kind- en jeugd en volwassenen) of een verwijzing van de gemeente/jeugdconsulent (voor kind- en jeugd).

Wij nodigen jou-jullie dan graag uit voor een kennismakingsgesprek.

Kennismakingsgesprek:

Tijdens de intake maken we kennis met jou en je gezin (ouder-s- en kind/jongere komen samen).  We horen graag wie jullie zijn, wat je doet en wat de vraag is voor ons. Tijdens de intake gaan we ook altijd even uit elkaar. Zo kunnen ouders nog even in gesprek met de behandelaar en kan het kind samen met de andere behandelaar een gesprekje hebben of gaan ze naar de spelkamer.

De (jong)volwassenen komen vaak zelf naar de praktijk, soms nemen ze een ouder of partner mee. De intake voor de (jong) volwassenen is met 1 behandelaar. Samen kijken wat je hulpvraag is en op welke manier we jou kunnen helpen.

Na de intake:

Na de intake bespreken we jullie hulpvraag in ons team (MDO-intake). Als de hulpvraag passend is en we zijn het samen eens over de hulpvraag en het aanbod, wordt je op de wachtlijst geplaatst. Het is vervelend dat je even moet wachten. Maar we willen voor een ieder de beste zorg bieden.

Start:

Als je aan de beurt bent beginnen we met een startgesprek. Hierin bespreken we samen of er nog bijzonderheden zijn vanuit de afgelopen periode en de start van de behandeling/onderzoek. We vinden het belangrijk dat we jullie vanuit onze kant goed informeren en dat jullie ook ervaren dat we de behandeling/onderzoek goed met elkaar afstemmen en samen doen. We staan ook stil bij de verwachtingen die er zijn. Voor ons is de werkrelatie met jou-jullie heel erg belangrijk, daar besteden we ook aandacht aan in het startgesprek.

Behandeling:

De behandelafspraken deze vinden wekelijks plaats, zodat we snel aan elkaar gewend zijn. Ook raakt je dan vlot vertrouwd met de oefeningen, opdrachten en onze manier van werken. Het kan ook zijn dat we 2-wekelijks starten. De planning stemmen we zoveel mogelijk samen met je af. Na een periode van 4-6 maanden doen we een evaluatie. We staan stil bij de doelen die zijn gesteld bij start en hoe het met jou gaat. We kijken samen naar welke doelen zijn behaald en welke doelen nog aandacht vragen. Als het tijd is om af te sluiten bespreken we dit ook samen. Zodat je goed voorbereid en vol vertrouwen het zelf weer verder kan gaan doen.

Ons uitgangspunt is: wij bieden wat het beste bij jou past

Onderzoek

Bij het uitvoeren van een psychologisch onderzoek, stellen we vooraf samen met jullie de onderzoeksvragen op. Waar moet het onderzoek antwoord op gaan geven en hoe moet dit jou-jullie gaan helpen. Het onderzoek verloopt bij ons vaak in fases. We starten met een deel van het onderzoek, geven daar een terugkoppeling van en doen vervolgens nog een verdiepend deel. We nemen jullie zoveel mogelijk mee in de keuzes en overwegingen die we hebben, zodat we de keuzes ook samen maken.

Het onderzoek zelf bevat 3 onderdelen

  • De testmomenten met het kind, de jongere, de volwassene
  • Het uitzetten van vragenlijsten voor het kind, de jongere, de volwassene
  • Het uitzetten van vragenlijsten naar de omgeving (bij kinderen en jongeren: school, bij volwassenen: partner of bekende

Eventueel observatie op school bij kind/jongere (veelal basisschool)

Van alle informatie samen maken wij een beschrijvend beeld, met alle informatie uit het onderzoek. Bij het onderzoek behoren ook adviezen die we graag samen met jullie bespreken.

Samen maken we een keuze in wat het beste past qua adviezen en op welk moment. Daarmee hopen we de onderzoeksvragen die jullie vooraf hadden echt goed te beantwoorden en dat de informatie uit het onderzoek mee helpt in het verminderen en ervaren van de zorgen en de klachten.